Pages

Thursday 17 April 2014

dilema berblog

assalamualaikum, hai semua

 kebelakangan ini mood untuk menulis blog agak merudum. sebenarnya saya bagaikan
 kehilangan idea untuk mencari tajuk entri. pada awal-awal menulis blog saya selalu
jot-down tajuk entri yang terlintas di fikiran dalam handphone dulu. bila menulis tajuk
juga sedikit isi penting(macam menulis essay masa sekolah pulak) agak senang bila
duduk depan laptop untuk menghuraikan apa jua yang berkaitan tajuk entri.
saya suka guna cara ini sebab saya tidak perlu duduk depan laptop berjam-jam memikirkan
tajuk untuk entri. pernah juga saya alami bila sudah menulis entri tiba-tiba 'blur '
nak letak tajuk entri macam DISINI.

juga kenelah rajin membaca blog orang(blogwalking). dari blog orang yang kita baca
boleh mendapat sedikit idea tapi janganlah meniru tulisan blogger lain. kalau copy
paste pun kene bagi credit kepada penulis asal. pernah juga saya baca blogger terkenal
yang sudah bertahun-tahun menulis blog mengalami keadaan entri dan hasilan
dicuri. tidak tahu menulis dengan gaya menarik tidak salah. setiap gaya penulisan
mesti ada pembaca tersendiri. banyak membaca boleh mengasah bakat penulisan kita
tapi hati-hati semasa menulis perihal isu sensitif dan personal. bukan semua benda boleh
dikongsi dengan pembaca. seeloknya jujurlah dengan apa yang hendak ditulis.
janganlah anggap saya ni memandai-mandai sebab saya ni pun baru lagi dalam penulisan
blog. tapi tak salah rasanya kalau saya menulis apa yang terlintas difikiran saya. selagi ianya
tidak mengganggu orang lain selagi itu saya berani menyuarakan pendapat saya.
after all this is my blog i have right to write anything that not against writing manners.  

sebenarnya  entri ini didedikasikan kepada diri saya sendiri. kalau ada sesiapa nak
follow mana-mana kandungan entri ini dipersilakan.

wassalam

No comments:

Post a Comment