Pages

Sunday 10 April 2016

Jadual

Assalamualaikum,

Sudah setahun lebih saya kerja membantu hubby tersayang saya di kedai runcit kami. Pada awalnya nya agak sukar untuk saya bahagikan masa antara kerja kedai, kerja rumah, uruskan anak-anak, uruskan diri sendiri. Rasa macam kelam kabut je setiap hari dari celik mata hinggalah pejam mata di malam hari.

Bertambah pula stress memanjang sebab masa dirumah habis di dapur je. Sampai kan saya dapat sakit kepala. Bukan maigran ye. Masuk bulan ketiga saya kerja saya mula buat jadual kerja rumah dan jadual masak sendiri.  Jangan ingat saya buat jadual dalam kertas siap draf semua ya. Saya taklah serajin itu.

Saya buat jadual harian saya dalam hati je. Plan awal-awal apa perlu buat untuk keesokan hari. Saya juga plan awal apa untuk dimasak keesokan hari. Hari sabtu pula saya peruntukkan untuk settle persiapan sekolah anak-anak.  Contohnya basuh baju sekolah, kasut, seterika baju sekolah, bagi anak-anak siapkan homework, etc.
Jika anak-anak cuti sekolah panjang sekali pun Saya tetap ikut jadual ini. Jadual ini hanya akan bertukar jika saya kena ppwrgi kenduri @kerja luar pada hari sabtu.
Jadual ini banyak membantu saya dan saya pun dapat luangkan banyak masa dengan anak-anak dan hubby tersayang.

Wassalam

No comments:

Post a Comment