Pages

Wednesday 18 December 2013

the real tast of banana cake

assalaumalaikum, hai semua
 sperti yang di janji pada anak-anak saya
saya buat kek pisang coklat marble
memang yummy n gebu teramat
resepinya saya ambil dari blog madiha
saya olah sikit resepi nie, adunan dbahagi dua
satu bahagian dibiar asal, satu lagi dtambah sesudu besar serbuk koko
masa tuang dalam loyang marblekan selang seli kedua adunan

disini saya copy resepi
(sis, madihah diminta halalkan resepi ni)
 Bahan-bahan:
 300g pisang dilecek
 240 g tepung gandum (tepung superfine pun boleh)
 180 g gula castor (MaDiHaA kurangkan ke 150 gm saja)
 4 biji telur
 160 ml minyak jagung
 1 sudu teh ovalette
 1 sudu teh baking powder
1 sudu teh soda bikarbonat
 secubit garam
 Cara membuatnya:
 Campurkan semua kedlm mixer
 putar sehingga kembang dan gebu putih
 Masukkan dlm loyang dan bakar pd suhu 160C selama
1 jam atau sehingga masak
 Pastikan adunan setengah drp loyang krn kek akan naik sekali ganda
 Cara MaDiHaA :
MaDiHaA putar seperti buat kek biasa
 Putar gula, ovalette & telur hingga kembang
kemudian baru masukkan tepong yang diayak bersama
 baking powder, garam & soda bikarbonat bergilir2 dengan pisang yang dilecek
 Last sekali masukkan minyak & putar lagi hingga gebu
 Barulah dituang ke loyang yang diglis dengan mentega
 ditabur tepong terlebih dahulu
saya ikut cara madiha


wassalam

No comments:

Post a Comment